Op stage! - Reisverslag uit Shanghai, China van Alida Ven - WaarBenJij.nu Op stage! - Reisverslag uit Shanghai, China van Alida Ven - WaarBenJij.nu

Op stage!

Door: Alida

Blijf op de hoogte en volg Alida

20 Maart 2012 | China, Shanghai

Lieve familie en vrienden,

Hier zit ik dan achter mijn bureautje.. op mijn eerste stagedag bij Lansheng Resources in het Luwan District. Het is een trading company die zich voornamelijk richt op de import en export tussen China met bijv. Europa. Zij doen ook marketing en research voor andere bedrijven die willen importeren. Veel verschillende projecten hebben zij hier lopen als ik het goed begrijp. De collega's zijn erg vriendelijk en spreken redelijk goed Engels. Toch blijft er wel een kloof bestaan tussen mij en de werknemers hier vanwege de taal. Het grappige is dat zij krullen erg mooi vinden en toevallig kwam ik met een bos krul binnen gelopen. Heb nu al 3 keer gehoord dat ze mijn haar mooi vinden haha. Grappig. Ik zal zo over een paar minuten een meeting bijwonen. Waarover het gaat geen idee, maar ze zijn hier aardig enthousiast om mij dingen te laten zien en te leren. Ik denk ook dat zij heel wat van mij verwachten, maar we zien het wel.

De sollicitatie verliep erg makkelijk in vergelijking met de Nederlandse manier van solliciteren! Ik was samen met de coördinator van mijn school aan het 'solliciteren'.. nou goed.. ik was aan het solliciteren en mijzelf aan het verkopen en introduceren en zij was meer bezig om een lange termijn relatie aan te gaan met het bedrijf aangezien ik de eerste internationale student van Fudan University ben die hier stage komt lopen. De baas van het bedrijf kwam erbij zitten en een project manager. Ze waren vol lof aan het vertellen over het bedrijf en wat zij wel niet aan mij konden aanbieden en leren. Het leek wel een omgekeerde wereld! Ik was een beetje overwelmd door hun enthousiasme en door hun manier van praten. Ze spraken voornamelijk over de toekomst. Vroegen of ik plannen had om terug naar China te komen voor mijn master en of ik misschien wat voor het bedrijf kon betekenen in de toekomst. Ook vroegen zij zich af of ik hun Nederlandse business partner in Nederland (Rotterdam) een keer kon bezoeken etc. etc. En toen kwam de leukste vraag: 'Wat wil je later doen wanneer je bent afgestudeerd?' Totaaaal geen idee!
Gelukkig vangen ze dat hier op als dat ik overal voor opensta om te leren en ik heb het gevoel dat zij erg bereid zijn om mij hun manier van werken te leren en in mij te investeren zodat ik op lange termijn iets voor hun kan betekenen. Elke morgen heb ik uitleg en tijd met de project manager samen. Daarna ga ik research doen voor import en export mogelijkheden tussen China en Europa. Zoeken naar kansen en onderzoeken hoe de markt is voor de goederen die zij willen importeren of exporteren. Ik kan het erg veel vergelijken met de laatste 2 projecten op school: importonderneming en exportplan opstellen. Ik ga mijn best doen om te onderzoeken voor hun. Het is wel interessant.

Ik heb net lunch gehad met de Chinese werknemers hier en ze waren heel aardig. Ik moet langzaam Engels praten, want hun Engels is niet zo goed haha. En andersom moeten ze ook langzaam Chinees praten, want anders versta ik er ook niks van. Toch moet ik wennen aan de werksfeer. Het is net een meeting op school.. heel relaxed.. mensen laten af en toe een boertje hahaha en smakken lekker tijdens de lunch. Daarnaast zijn ze wel erg internationaal ingesteld en de meesten zijn al eens naar Europa gereisd.

By the way.. als iemand iets interessants weet over mogelijkheden tot melkpoeder (zuivel) exporteren naar China of wat de mogelijkheden zijn om kampeertenten etc. te importeren naar Nederland.. laat het me weten.

Ook wil ik de mening van jullie hebben over China als vakantieland. Wat voor culturele aspecten interesseert je van China (zoals: kungfu, drama, thee, wijn etc.)? Wat voor soort rondreizen/activiteiten zou je dan willen doen?


Als jullie deze vragen willen beantwoorden.. dan zou ik daar erg blij mee zijn! Het is voor een kleine onderzoek.

Volgende keer meer updates. Mijn pauze is om en ik ga snel een beginnetje maken aan mijn researching.

Veel liefs vanuit het Lansheng kantoor in Shanghai! (met een geweldig uitzicht op de Huangpo River)

xxxx

  • 20 Maart 2012 - 08:12

    Cheryl:

    Hallo Alida,
    Klinkt helemaal geweldig en klinkt ook als een hele goede ingang naar een stage en afstudeeropdracht in Nederland (aangezien ze vroegen om hun buitenlandse partner in Rotterdam te bezoeken?!). Als je het slim speelt heb je meteen de rest van je studiepad afgetimmerd! Zet hem op meid.
    Zai jian!

  • 20 Maart 2012 - 08:32

    Alida:

    Hallo mevr. Gerretsen,

    Ja dat zou best eens goed kunnen aflopen als het zo blijft en als ik mijn onderzoek succesvol hier afrond.

    Het grappige is dat ik vandaag wel 2 cadeautjes heb gehad en elke collega wel 3 keer heb moeten voorstellen, omdat ze zo enthousiast waren. Daarna was er zelfs een aparte meeting waarbij ik aan het hoofd van de tafel moest gaan zitten om nogmaals mijzelf voor te stellen haha. Te gek voor woorden. Al de vrouwen hier willen met mij shoppen, ik ben uitgenodigd voor een verjaardag en ze blijven me vragen of mijn bos krullen wel echt zijn haha. Ik had dit echt niet verwacht. Dit is het tegenovergestelde van mijn vorige stage in jaar 2.

    Bedankt voor de leuk en snelle reactie! Ik ben nog steeds bezig met het verbeteren van de cultural adjustment opdracht die ik per mail zal opsturen.

    Zaijian

  • 01 April 2012 - 13:55

    Roy Steine:

    Klinkt goed Alida :D

    Ik weet niks over melkpoeder en kampeertenten. Wel weet ik dat ik China bezocht voor de grote steden en de monumenten zoals de verboden stad, summer palace en de Chinese muur.

    Verder was de natuur erg mooi en het eten lekker :)

    Heel plezier nog daar ;)
    Roy

  • 02 April 2012 - 23:40

    José Schenk:

    Gaaf meid!

    Ik heb zeker geen verstand van import en export, maar weet wel dat ik zeker een keer naar China zou willen!
    De Chinese Muur bezoeken, het lekkere eten proeven en de grote steden bezoeken. Mijn vriend is in China geweest in 2007 via de Trans Mongolie Express... Hij heeft de Chinese muur bezocht, vond het eten erg lekker, vooral peking eend. Het afdingen vond hij erg grappig, vooral als de verkoper boos wordt als hij vind dat je te laag bied en je niet meer wilt geven... Ja en als ik op je foto's "nep" merken zie moet ik eigenlijk wel lachen erom :P

    Verder heel veel succes nog de komende tijd!

    Groetjes José

  • 15 April 2012 - 13:04

    Anouk:

    Hee Alida,
    Hoe is het daar? Nog naar je zin? Vrijdag ben ik met jou strippenkaart naar het HipHopHuis geweest, was echt super leuk. Als je terug bent moeten we snel een x samen gaan :) Geniet nog van de tijd daar.
    Liefsxx, Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Mijn eerste reis naar Shanghai

Hi hi (^_^),

Begin februari zal ik vertrekken naar Shanghai om 5 maanden te gaan studeren op de meest prestigieuze universiteit van Shanghai genaamd Fudan. Ik zal verblijven in de Tohee International Student Village samen met mijn klasgenoot Caspar. Wij hebben een erg leuk en interessant studieprogramma ontvangen en gaan erg veel doen en zien. Daarnaast zal ik ook 1 dag in de week stage lopen bij een Chinees of Internationaal bedrijf. Spannend!

Na afloop van mijn studie zal ik gaan reizen in China. Ik weet nog niet wat de planning gaat worden, maar het lijkt mij de moeite waard om ook Tianjin en Beijing te bezoeken. Vooral de Chinese Muur is niet te missen!

Ik heb onlangs op 28 februari een afscheidsfeest gegeven waar iedereen wat moois in mijn plakboek heeft geschreven. Dit zal ik koesteren en meenemen tijdens mijn reis. Ik zal iedereen heel erg missen en het afscheid is nooit makkelijk, maar wat zal ik een levenservaring rijker zijn zodra dit allemaal voorbij vliegt.

Ik hoop dat jullie veel van mijn blogs zullen volgen en natuurlijk berichtjes achterlaten! Dat lijkt mij leuk en om de communicatie goed in tact te houden is altijd belangrijk.

Hiernaast heb ik ook een eigen website: www.follow-alida.com. Alleen heb ik na veel uitleg nog steeds niet onthouden hoe ik alles zo mooi kan maken en hoe alles werkt. Vandaar dat ik voor alle zekerheid ook een dagboek bij houd op waarbenjij.nu zoals vele reizigers!

Wens mij veel geluk en ik zal jullie gauw weer zien! Ik zal zoveel mogelijk reisverhalen en foto's plaatsen als ik kan en daarbij lijkt het mij erg leuk als er op wordt gereageerd!

Keep in touch!

Liefs,

Alida

Recente Reisverslagen:

21 Juni 2012

Beijing :)

05 Juni 2012

Next update!

10 Mei 2012

Long time no seeee!

20 Maart 2012

Op stage!

13 Maart 2012

Ben er weer!!
Alida

Actief sinds 03 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1493
Totaal aantal bezoekers 32972

Voorgaande reizen:

06 Februari 2012 - 25 Juni 2012

Mijn eerste reis naar Shanghai

Landen bezocht: