School is begonnen! - Reisverslag uit Shanghai, China van Alida Ven - WaarBenJij.nu School is begonnen! - Reisverslag uit Shanghai, China van Alida Ven - WaarBenJij.nu

School is begonnen!

Door: Alida

Blijf op de hoogte en volg Alida

27 Februari 2012 | China, Shanghai

Hey allemaal,

School is eindelijk begonnen! Ik was er al echt aan toe. Op een gegeven moment weet je van gekheid niet meer wat je elke dag moet doen en kost het je alleen maar geld.

Op woensdag 23 februari was de eerste dag van de orientatie week. Best spannend en ook een eindje lopen en zoeken waar nou het Wenke gebouw was. Toen we eenmaal het hadden gevonden moesten we op de 10e verdieping zijn waar iedereen al op ons wachtten. We waren best vroeg. We hebben Robert van Kan ontmoet die alles voor ons geregeld heeft als tussenpersoon. We kregen een mooie Fudan agenda en allerlei mappen en schoolspullen. Er zitten ontzettend veel Duitsers en Frans sprekende mensen in mijn klas, maar ook een meisje uit Denemarken en een meisje uit Noorwegen. Heel aardig allemaal! Na de introductie hebben we met de language partners geluncht en dat was wel gezellig. We kregen ontzettend veel te eten, maar hier in China betekent het dat wanneer je je bord leeg eet dat je niet genoeg hebt en nog meer wilt eten. Je moet juist wat eten overlaten op je bord, maar ik ben altijd gewend om alles op te eten. Erg tegenstrijdig die cultuurverschillen zo haha. Nadat we ons buikje rond hadden gegeten zijn we naar de History Hall of Fudan gegaan waar we een rondleiding kregen van een Chinese student genaamd Sunny. Ze was zo grappig aan het vertellen en kon goed Engels praten. Daarna zijn we naar het oude gedeelte gegaan van Fudan.

De volgende dag hadden we een officiele openingsceremonie van de docenten van Fudan en de iE&D staff. Best leuk om te horen en daarna zijn we weer gaan lunchen! Maar dan echt het Chinese eten aan zo'n ronde tafel. We kregen echt meer dan 15 schotels op de draaitafel en het was zo lekker, maar veelste veel! Daarna hadden we een talentest van Chinees. We moesten een papiertje met oefeningen invullen en oplezen. Dat ging best redelijk. Ik heb dus de Intermediate Level. Wel fijn om te weten dat ik het redelijk kan. Er waren maar 4 van de 21 die al eerder Chinees hadden gestudeerd. Dat had ik totaal niet verwacht. Maar goed.. daarna had ik een gesprek met de begeleidster Meiyin over mijn stage. Ze zoekt voor een goede match en moest daarom mijn werkervaringen en interesses weten.

Na deze vermoeiende dag zijn we naar huis gegaan. Snel wat gegeten bij FamilyMart waar we Sunny tegen kwamen en daarna naar Windows Too gegaan om met iedereen van de klas wat te gaan drinken. Dat was echt erg gezellig! Ik heb het niet zo laat gemaakt en ben met 3 anderen terug naar huis gegaan met een taxi. Ik probeerde in het Chinees uit te leggen waar we heen moesten, maar hij snapte er geen drol van. Ik had zelfs nog het visitekaartje met het adres in het Chinees gegeven van het appartement en dat wist hij ook niet eens. Die man had 2 navigators! Goed.. uiteindelijk wel veilig thuis aangekomen.

Op donderdag 24 februari was Amanda jarig en zo jammer dat ik er helaas niet bij kon zijn, maar wel erg lief van mijn vriendje dat hij is gegaan en een cadeautje heeft meegebracht. Vandaag had ik een vrije dag genomen, omdat het geen verplichte dag was om te gaan en ik al merkte dat ik ziek begon te worden.

Nu ik de eerste school dag achter de rug heb gehad, met een verkoudheid en geen stem, ben ik best tevreden. Ik werd echt ziek op zaterdag. We gingen met school naar de Yuyuen Garden, maar het was erg regenachtig en koud. Het was erg mooi, maar niet op zo'n slechte dag. Dat was ook de reden waarom ik direct ziek ben geworden. In de loop van de dag werd het steeds erger en erger. Ik had keelpijn, mijn stem werd steeds minder en ik begon te piepen. Ik ben uiteindelijk met een pot honing naar huis gegaan en in mijn bed gaan uitzieken. De volgende dag (zondag) was ik het zat om steeds in bed te liggen en heb ik mijn kleren gewassen, opgeruimd, schoongemaakt en gekookt. Daarna weer vermoeid op bed geploft en proberen te slapen om voor de eerste schooldag fit te zijn.

Vandaag heb ik eindelijk de eerste schooldag achter de rug en het was even wennen. Ik begon 's ochtends met Chinees van 8.55 tot 11.35 uur. Het was erg intensief en effectief, want we zitten maar met totaal 4 studenten in een klas. De hele tijd heeft de docent Chinees gepraat en de vragen moesten ook in het Chinees gesteld worden. Het was erg pittig moet ik toegeven. Huiswerk meteen gehad en woensdag weer de volgende les. Aangezien we pas om half 4 de andere les hadden (Practicing Business in China) zijn we gaan lunchen met de Duitse studenten. Was wel even gezellig. Ik ging daarna naar huis om even wat Chinees door te nemen meteen en mijn serie Prison Break season 1 te kijken. Ik heb deze op straat gekocht toen ik ziek begon te worden om niet verveeld uit te moeten zieken haha. Eenmaal thuis gekomen van deze lange dag heb ik weer pasta gemaakt en ben ik geeindigd met een overheerlijk Magnum :p. Nu schrijf ik mijn blog en ga ik weer mijn bedje in!

Morgen is een vrije dag en we gaan naar het Ocean Aquarium!! Oh, dat had Angely zo leuk gevonden. 155 meter aan onderwater tunnels en er is zelfs de mogelijkheid om tussen de haaien te duiken. Misschien doe ik dat nog wel :p! Jullie horen dat wel van me.

Liefs,

Da

  • 27 Februari 2012 - 14:32

    Aracely:

    Heey meis..

    Wat leuk om het zo allemaal te lezen! Hoop echt dat het allemaal goed gaat lukken met stage en alles! Ik heb je volgens mij op skype toegevoegd,.. maar weet niet zeker of jij het bent..

    Beterschapjes nog!! en geniet van alles :)

  • 28 Februari 2012 - 10:33

    Alida:

    Hi Cely,

    Leuk dat je een berichtje achter hebt gelaten! School zal best pittig worden merk ik, maar ik ga mijn best doen. Ze zijn voor mij nog op het moment bezig om een geschikte stageplaats te vinden en dan zal ik daar uiteindelijk 1 dag in de week (dinsdag) stage lopen. Ben benieuwd. Je kan mij toevoegen op skype nogmaals. Mijn accountnaam is alidavanderven28.

    Ja, mijn stem herstelt weer. Hopelijk helemaal herstelt wanneer ik morgen op school ben.

    Hoe gaat het met jou en Thomas?

    Mis je cely :( volgende keer weer sushi!

    xxxx

  • 29 Februari 2012 - 09:59

    Mama:

    hoi meiden mak ik mee sushi gaan eten ? a u b gr kusjes xxxxxxxx

  • 29 Februari 2012 - 16:43

    Alida Van Der Ven:

    Hi mama, hahah ja tuurlijk mag je mee! Jij en Eder blijven maar over sushi praten hahaha. En ik maak jullie wel een beetje jaloers he? Zie ik jullie morgen op je verjaardag rond half 11/11 uur 's ochtends op Skype?

    Love youuuu xxxx

  • 01 Maart 2012 - 16:27

    Carla Pex:

    haai da leuk dat je zo n leuk cadeau voor je ma gestuurt hebt.
    ze is er erg blij mee.
    wij zijn op het eten bij je ma .
    het gaat geloof ik goed he,ja natuurlijk mis je iedereen,maar wel volhouden he ,
    het is zo weer voorbij hoor.
    nou meis wij horen alles v je ouders .
    laf jou en hou je haaks ton en carla pex xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 07 Maart 2012 - 14:21

    Dick:

    alida .je schrijft niet zo veel he .Vanochtend met je gesproken met skype en zag dat je ziek was erg verkouden maar zo aan het einde van ons gesprek was je weer aan het lachen gelukkig en je ging lekker als je teminste je eigen beter voelde lekker even weg met ze alle .Dus da ik hoop dat je bent op geknapt want lekker even wat anders doen daar knap je ook van op Mama vond het fijn om je te zien en te spreken ze is toch alyijd maar bezorgd om je maar dat weet je wel .Angely ging naar school en zat een heel verhaal te vertellen over PI DA.PI DA dit en PI DA dat en eder en de juf ik begreep er niks van maar zei had het er druk mee iedere dag heeft ze over haar zus nu ook met mama ze is mij zus zegt ze steeds .Nou schat ik spreek je gauw maak je niet te druk met je gedachten he komt goed .TOT GAUW GR VAN ONS XXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Mijn eerste reis naar Shanghai

Hi hi (^_^),

Begin februari zal ik vertrekken naar Shanghai om 5 maanden te gaan studeren op de meest prestigieuze universiteit van Shanghai genaamd Fudan. Ik zal verblijven in de Tohee International Student Village samen met mijn klasgenoot Caspar. Wij hebben een erg leuk en interessant studieprogramma ontvangen en gaan erg veel doen en zien. Daarnaast zal ik ook 1 dag in de week stage lopen bij een Chinees of Internationaal bedrijf. Spannend!

Na afloop van mijn studie zal ik gaan reizen in China. Ik weet nog niet wat de planning gaat worden, maar het lijkt mij de moeite waard om ook Tianjin en Beijing te bezoeken. Vooral de Chinese Muur is niet te missen!

Ik heb onlangs op 28 februari een afscheidsfeest gegeven waar iedereen wat moois in mijn plakboek heeft geschreven. Dit zal ik koesteren en meenemen tijdens mijn reis. Ik zal iedereen heel erg missen en het afscheid is nooit makkelijk, maar wat zal ik een levenservaring rijker zijn zodra dit allemaal voorbij vliegt.

Ik hoop dat jullie veel van mijn blogs zullen volgen en natuurlijk berichtjes achterlaten! Dat lijkt mij leuk en om de communicatie goed in tact te houden is altijd belangrijk.

Hiernaast heb ik ook een eigen website: www.follow-alida.com. Alleen heb ik na veel uitleg nog steeds niet onthouden hoe ik alles zo mooi kan maken en hoe alles werkt. Vandaar dat ik voor alle zekerheid ook een dagboek bij houd op waarbenjij.nu zoals vele reizigers!

Wens mij veel geluk en ik zal jullie gauw weer zien! Ik zal zoveel mogelijk reisverhalen en foto's plaatsen als ik kan en daarbij lijkt het mij erg leuk als er op wordt gereageerd!

Keep in touch!

Liefs,

Alida

Recente Reisverslagen:

21 Juni 2012

Beijing :)

05 Juni 2012

Next update!

10 Mei 2012

Long time no seeee!

20 Maart 2012

Op stage!

13 Maart 2012

Ben er weer!!
Alida

Actief sinds 03 Feb. 2012
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 33017

Voorgaande reizen:

06 Februari 2012 - 25 Juni 2012

Mijn eerste reis naar Shanghai

Landen bezocht: